Bank synchronization: automatic import

EC voi synkronoida suoraan pankkisi kanssa, jotta kaikki tiliotteet tuodaan automaattisesti tietokantaasi.

To check if your bank is compatible with Odoo, go to Odoo Accounting Features, and click on See list of supported institutions.

Odoo supports more than 25,000 institutions around the world.

EC käyttää useita verkkopalveluita muodostaakseen yhteyden pankkiin:

  • Plaid: Yhdysvallat ja Kanada

  • Yodlee: Maailmanlaajuinen

  • Salt Edge: Eurooppa (:doc:`lisää tietoa<saltedge> `)

  • Ponto: Eurooppa (:doc:`lisää tietoa<ponto> `)

  • EnableBanking: Scandinavian countries

Asetukset

Paikalla olevat käyttäjät

Jotta voit käyttää tätä palvelua, sinulla on oltava voimassa oleva EC Enterprise -tilaus. Varmista siis, että tietokantasi on rekisteröity EC Enterprise -sopimukseesi. Käytämme myös välityspalvelinta tietokantasi ja kolmannen osapuolen palveluntarjoajan välillä, joten yhteysvirheen sattuessa tarkista, ettei sinulla ole palomuuria tai välityspalvelinta, joka estäisi seuraavan osoitteen:

First synchronization

You can start synchronization either by going to the Accounting app and Accounting Dashboard ‣ Configuration ‣ Banks: Add a Bank Account.

Nyt voit etsiä pankkiasi. Valitse se ja seuraa ohjeita synkronoidaksesi sen kanssa.

Muista

If you have any issues during your first synchronization, please verify that your web browser doesn’t block pop-ups and that your ad-blocker is disabled.

Tärkeä

When choosing the date for the first bank statement synchronization, pick the date when you start recording accounting transaction on your Odoo accounting database. For example, if you import your closing balance in Odoo on the 31/12/2022 and you start recording accounting transactions on the 01/01/2023, your synchronization date should be 01/01/2023.

You must provide a phone number during your first synchronization to secure your account. We ask for such information because we don’t want your data falling into the wrong hands. Therefore, if we detect suspicious activities on your account, we block all requests coming from your account, and you need to reactivate it using that phone number.

The third-party provider may request more information in order to connect with your bank institution. This information is not stored on Odoo’s servers.

Oletuksena online-lähteestä haetut tapahtumat ryhmitellään samaan tiliotteeseen, ja tiliote luodaan kuukaudessa. Voit muuttaa tiliotteen luontiväliä päiväkirjaasetuksissa.

You can find all your synchronizations by going to Accounting Dashboard ‣ Configuration ‣ Accounting: Online Synchronization.

Synkronoi manuaalisesti

After your first synchronization, the created journals are synchronized by default every 12 hours. If you wish, you can synchronize manually by clicking on the Synchronize Now button on the dashboard.

Or you can go to Accounting Dashboard ‣ Configuration ‣ Accounting: Online Synchronization, select your institution and then click on the fetch transactions button.

Tärkeä

Jotkut laitokset eivät salli tapahtumien automaattista hakemista. Tällaisten laitosten kohdalla saat tilin automaattisen synkronoinnin aikana virheilmoituksen, jossa sinua pyydetään poistamaan automaattinen synkronointi käytöstä. Tämä viesti löytyy online-synkronointiesi keskusteluista. Varmista tässä tapauksessa manuaalinen synkronointi.

Viat

Synkronointi epäonnistui

To report a connection error to the Odoo support, go to Accounting Dashboard‣ Configuration ‣ Accounting: Online Synchronization, select the connection that failed, and copy the error description and the reference.

Synkronointi katkesi

If your connection with the proxy is disconnected, you can reconnect with the proxy using the Fetch Account button.

Muista

Tämä katkaisu voi johtua EC-tuesta. Ota tässä tapauksessa yhteyttä tukeen suoraan asiakastunnuksellasi tai chatterissa luetellulla virheellä.

Siirtoprosessi käyttäjille, jotka ovat asentaneet ECn ennen joulukuuta 2020

Jos olet paikalla, varmista ensin, että lähteesi on ajan tasalla ECn viimeisimmän version kanssa.

Käyttäjien, jotka ovat luoneet tietokannan ennen joulukuuta 2020, on asennettava uusi moduuli manuaalisesti voidakseen käyttää uusia toimintoja.

To do so, go to Apps ‣ Update Apps List, remove the default filter in the search bar and type account_online_synchronization. You can then click on Install. Finally, make sure all your users refresh their Odoo page by pressing CTRL+F5.

Muista

  • All previous synchronizations are disconnected during the installation and won’t work anymore.

  • You can find them directly in the synchronization menu (Accounting Dashboard ‣ Configuration ‣ Accounting: Online Synchronization). It is not possible to resynchronize these connections; you have to make new ones.

  • Do not uninstall account_online_sync, which is the previous module for online synchronization. The new one overrides it.

  • By default, account_online_synchronization is installed automatically with Accounting.

Usein kysytyt kysymykset

Synkronointi ei toimi reaaliajassa. Onko se normaalia?

The process is not intended to work in real-time as third party providers synchronize your accounts at different intervals. To force the synchronization and fetch the statements, go to your Accounting Dashboard, and click on the Synchronize Now button. You can also synchronize and fetch transactions through Accounting Dashboard ‣ Configuration ‣ Accounting: Online Synchronization. Some providers only allow one refresh per day, so it is possible that clicking on Synchronize Now does not get your latest transactions if you already performed such action earlier in the day.

A transaction can be visible on your bank account but not be fetched if it has the status Pending. Only transactions with the Posted status will be retrieved. If the transaction is not Posted yet, you will have to wait until the status changes.

Sisältyykö sopimukseen verkkopankkisynkronointiominaisuus?

  • Yhteisön versio: Ei, tämä ominaisuus ei sisälly yhteisöversioon.

  • Verkkoversio: Kyllä, vaikka hyötyisit One App Free -sopimuksesta.

  • Yritysversio: Kyllä, jos sinulla on voimassa oleva yrityssopimus, joka on linkitetty tietokantaan.

Joidenkin pankkien tila on ”Beta”. Mitä tämä tarkoittaa?

Tämä tarkoittaa, että kolmas osapuoli ei vielä tue täysin pankkeja. Vikoja tai muita ongelmia saattaa ilmetä. EC ei tue teknisiä ongelmia, joita esiintyy beta-vaiheessa olevien pankkien kanssa, mutta käyttäjä voi silti valita yhteyden muodostamisen. Yhteyden muodostaminen näihin pankkeihin edistää kehitysprosessia, koska Palveluntarjoajalla on todellista dataa ja palautetta yhteydestä.

Miksi tapahtumani synkronoidaan vain, kun päivitän manuaalisesti?

Joillakin pankeilla on lisäturvatoimia ja ne vaativat lisävaiheita, kuten tekstiviestin/sähköpostin todennuskoodin tai muun MFA:n. Tämän vuoksi integraattori ei voi vetää tapahtumia ennen kuin suojakoodi on annettu.

Miksi kaikki aiemmat tapahtumani eivät ole ECssa?

Joidenkin laitosten tapahtumat voidaan hakea vain 3 kuukauden ajalta.

Miksi en näe tapahtumia?

During your first synchronization, you selected the bank accounts you decided to synchronize with Odoo. If you didn’t synchronize any of your accounts, you can go to Accounting Dashboard ‣ Configuration ‣ Accounting: Online Synchronization to click on the Fetch Account button on the connection.

Myöskään uusia tapahtumia ei ehkä ole.

Jos pankkitilisi on linkitetty oikein päiväkirjaan ja kirjatut tapahtumat eivät näy tietokannassasi, lähetä tukipyyntö.

Kuinka voin päivittää pankkitietoni?

You can update your credentials by going to Accounting Dashboard ‣ Configuration ‣ Accounting: Online Synchronization,open the connection you want to update your credentials and click on the Update Credentials button.

Katso myös