Anna valmistus alihankintana¶
Osan tai kaikkien yrityksesi valmistustarpeiden ulkoistaminen ei ole helppoa. Jotta se toimisi oikein, sinun on:
Hallitse raaka-ainevarastoa alihankkijallasi;
Lähetä uusia materiaaleja alihankkijoillesi ennustetun kysynnän perusteella;
Seuraa alihankkijan toimipaikassa tehtyjä valmistustoimintoja;
Valvoa saapuvien tavaroiden laatua;
Hallitse alihankkijoiden laskuja.
Tässä on esimerkki ”C”: n valmistuksen alihankinnasta, joka valmistetaan raaka-aineista ”A” ja ”B”.
Alihankintaominaisuutensa ansiosta EC auttaa sinua käsittelemään tätä virtausta helposti.
Asetukset¶
Jos haluat käyttää alihankintaominaisuutta, siirry kohtaan :menuselection:’Manufacturing –> Configuration –> Settings’ ja valitse ruutu Alihankinta.
Jos haluat määrittää, onko tuote teetettävä alihankintana, käytä Materiaaliluettelo (BoM), jonka tyyppi on Alihankinta.
Jos haluat luoda uuden BoM:n, siirry kohtaan :menuselection:’Manufacturing –> Master Data –> Bill of Materials’ ja paina luo. Luettele sitten komponentit, joita alihankkijasi tarvitsee tuotteen valmistamiseen. Kustannuslaskentaa varten saatat haluta rekisteröidä kaikki komponentit, myös ne, jotka on hankittu suoraan alihankkijalta.
Kun olet asettanut BoM-tyypiksi Alihankinta, määritä yksi tai useampi alihankkija.
Alihankinnan perusvirta¶
Jos haluat ilmoittaa alihankkijallesi, kuinka monta tuotetta tarvitset, luo ja lähetä hänelle ostotilauksia. Voit tehdä tämän avaamalla Osto-sovelluksen ja luomalla uuden. Muista lähettää ostotilaus toimittajalle, joka on määritetty alihankkijaksi BoM:ssä.
Kun PO on vahvistettu (1), luodaan odottava kuitti. Kun tuotteet vastaanotetaan, vahvista vastaanotto (2) todellisella vastaanotetulla määrällä. Sitten EC loi automaattisesti useita varastosiirtoja:
Kuluta komponentit alihankkijan toimipaikassa BoM:n (3) perusteella;
tuottaa valmiita tuotteita alihankkijan toimipaikassa (4);
Siirrä tuotteita alihankkijan sijainnista yritykseesi vahvistetun vastaanoton kautta (5).
Tietenkin EC tekee kaikki tapahtumat puolestasi, automaattisesti. Hallitse vain toimittajan laskua tavallisella täsmäytysprosessilla ostotilauksen kanssa.
Muista
PO on valinnainen. Jos luot kuitin manuaalisesti, oikean alihankkijan kanssa, EC suorittaa silti kaikki liikkeet. Hyödyllinen, jos alihankkija ei laskuta kiinteää hintaa nimikkeeltä, vaan pikemminkin käytetystä ajasta ja materiaaleista.
Varastonarvostus¶
Valmistetun tuotteen ”C” hinta määritellään seuraavasti:
C = A + B + s
Tällä:
A: YourCompanylta tulevien raaka-aineiden kustannukset;
- B: Suoraan
alihankkija;
s: Alihankintana teetetyn palvelun kustannukset.
Raaka-aineiden lähettäminen alihankkijoille (A) ei vaikuta varaston arvostukseen, joka on yrityksellesi edelleen kuuluvia komponentteja. Tämän hallitsemiseksi Alihankinnan sijainti määritetään sisäiseksi sijainniksi, jotta komponentit arvostetaan edelleen varastossa.
Tämän jälkeen tuotteen C lomakkeessa asetetun toimittajan hinnan on oltava se, mikä on maksettava alihankkijalle hänen osistaan ja huoltoajastaan: B + s. Tuotteen kustannusten on oltava: A + B + s, kuinka paljon tuotetta arvostetaan kirjanpidossa.
Lopuksi alihankkijan lasku vastaa ostotilausta, ja ehdotettu hinta tulee valmiista tuotteista C.
Muista
Jos raaka-aineiden täydennyksen B hallintaa alihankkijan toimipisteessä ei tarvita, sisällytä B:n hinta alihankkijan hintaan s ja poista tuotteet B BoM:stä.
Jäljitettävyys¶
Jos alihankkijalta vastaanotetut tuotteet sisältävät seurattavia komponentteja, niiden sarja- tai eränumerot on ilmoitettava vastaanoton yhteydessä.
Alihankintana teetetyn tuotteen vastaanoton yhteydessä Tallenna komponentit -painike tulee näkyviin tarvittaessa. Napsauta sitä avataksesi valintaikkunan ja tallentaaksesi komponenttien sarja- / eränumerot. Jos myös lopputuotetta seurataan, sen sarja-/eränumero voidaan rekisteröidä myös täällä.
Tarkastusta varten on mahdollista tarkistaa kuittiin tallennetut eränumerot käyttämällä valmiiden tuotteiden oikealla puolella olevaa kuvaketta:
Automatisoi alihankkijoiden täydennys¶
Jos haluat hallita alihankkijasi uudelleentoimitusta, aktivoi Useita sijainteja kohdassa :menuselection:’Inventory –> Configuration –> Configuration’. Tämän jälkeen alihankkijan sijainnissa olevaa varastoa voidaan seurata.
Alihankkijoita on mahdollista toimittaa edelleen lähettämällä tuotteita yrityksen toimipisteistä tai lähettämällä tuotteita toiselta toimittajalta alihankkijoille.
Täydennys varastosta¶
Alihankkijoiden toimittaminen manuaalisesti on yksinkertaisin tapa. Voit tehdä tämän luomalla toimitustilauksia, joissa alihankkija on määritetty toimitusosoitteeksi, ja täyttämällä toimitettavat komponentit.
Alihankkijoiden täydennysehdotusten automatisoimiseksi on kaksi lähestymistapaa:
Sääntöjen uudelleenjärjestäminen;
Täydennä tilausvirtaa.
Määritä ensimmäiselle vain alihankinnan sijainnin uudelleentilaussääntö, jossa on vähimmäis- ja enimmäisvarastotaso. Kun uudelleentilaussääntö käynnistyy, luodaan toimitustilaus, joka lähettää komponentit alihankkijalle.
Toinen lähestymistapa on käyttää ”veto” -virtausta. Tässä lopputuotteen kysyntä (todellinen kysyntä tai ennustettu päätuotantoaikataulun kautta) laukaisee alihankkijan täydennyksen. Voit tehdä tämän valitsemalla reitin Toimita alihankkija tilauksesta halutuille komponenteille.
Täydennys toiselta toimittajalta¶
Kun ostat tuotteita toiselle toimittajalle, on mahdollista pyytää häntä toimittamaan alihankkija suoraan. Voit tehdä tämän aktivoimalla Drop Shipping -ominaisuuden kohdassa :menuselection:’Purchase –> Configuration –> Configuration’.
Aseta nyt * Dropship * -vaihtoehto * Muille tiedoille * -välilehden * Toimittaa kohteeseen * -kenttään. Anna sitten alihankkijan osoite toimitusta varten.
Tällä tavalla toimittaja voi lähettää tuotteita suoraan ja sinä yksinkertaisesti vastaanotat ja maksat laskun. Alihankkijan kuitit on kuitenkin edelleen vahvistettava.
Laadunvalvonta¶
Alihankkijoiden valmistamien tuotteiden laadun valvonta on mahdollista EC Quality -sovelluksen ansiosta. Laaduntarkastukset voidaan tehdä valmistusvaiheessa, mutta koska valmistusprosessin hoitaa ulkopuolinen osapuoli, se voidaan määrittää tuotteen vastaanotossa.
Jos haluat luoda laaduntarkastuksen kuitissa, avaa Laatu-sovellus ja luo vastaanottoon uusi Control Point.
Tällöin laaduntarkastus luodaan automaattisesti aina, kun valmis tuote vastaanotetaan.