Käyttäjien hallinta

Odoo määrittelee käyttäjän henkilöksi, jolla on pääsy tietokantaan päivittäisten tehtävien suorittamiseksi. Voit lisätä niin monta käyttäjää kuin tarvitset, ja sääntöjä voidaan soveltaa rajoittaaksesi, minkä tyyppisiä tietoja kukin käyttäjä voi käyttää. Käyttäjiä ja käyttöoikeuksia voidaan lisätä ja muuttaa milloin tahansa.

Katso myös

Lisää yksittäisiä käyttäjiä

Mene kohtaan Settings ‣ Manage Users ja napsauta Create.

View of the settings page emphasizing the manage users field in Odoo
Täytä lomake tarvittavilla tiedoilla. Valitse välilehdellä Käyttöoikeudet ryhmä kussakin sovelluksessa, johon käyttäjällä on pääsy.
Näytetty sovellusten luettelo perustuu tietokantaan asennettuihin sovelluksiin.
View of a user’s form emphasizing the access rights tab in Odoo

Kun olet lopettanut sivun muokkauksen ja tallennettuasi sen, kutsusähköposti lähetetään automaattisesti käyttäjälle. Käyttäjän on napsautettava sitä hyväksyäkseen kutsun ja luodakseen kirjautumistunnuksen.

View of a user’s form with a notification that the invitation email has been sent in Odoo

Muista

Muista, että tilaushinnat seuraavat käyttäjien määrää. Katso lisätietoja hinnoittelusivultamme.

:ref:`kehittäjätilassa<developer-mode> ` aktivoitu, Käyttäjätyypit voidaan valita.

View of a user’s form in developer mode emphasizing the user type field in Odoo

Portaali ja Julkinen eivät salli käyttöoikeuksien valitsemista. Jäsenillä on tietyt säännöt (kuten tallennussäännöt ja rajoitetut valikot), eivätkä ne yleensä kuulu tavallisiin Odoo-ryhmiin.

Poista käyttäjät käytöstä

Mene kohtaan Settings ‣ Users & Companies ‣ Users, avaa käyttäjä, jonka haluat poistaa käytöstä, napsauta Toiminto ja sitten Arkisto.

Vaara

Älä koskaan deaktivoi pääkäyttäjää (admin).

Salasanojen hallinta

Palauta salasanat

Ota salasanan nollaus käyttöön kirjautumissivulta

Salasanan nollaus on mahdollista ottaa käyttöön suoraan kirjautumissivulta.

Voit tehdä tämän siirtymällä kohtaan Settings ‣ Permissions, aktivoimalla Password Reset ja Tallenna.

Enabling Password Reset in Odoo Settings

Lähetä palautusohjeet käyttäjille

Mene kohtaan Settings ‣ Users & Companies ‣ Users, valitse käyttäjä luettelosta ja napsauta sen käyttäjälomakkeessa Lähetä salasanan palautusohjeet. Heille lähetetään automaattisesti sähköposti.

Muista

Lähetä salasanan palautusohjeet -painike tulee näkyviin vain, jos käyttäjä on jo vahvistanut Odoo-kutsuviestin.

Tämä sähköposti sisältää kaikki salasanan vaihtamiseen tarvittavat ohjeet sekä linkin, joka ohjaa käyttäjän Odoo-kirjautumissivulle.

Example of an email with a password reset link for an Odoo account

Vaihda käyttäjien salasanat

Mene kohtaan Settings ‣ Users & Companies ‣ Users ja valitse käyttäjä, joka käyttää sen lomaketta. Napsauta Toiminto-painiketta ja valitse Vaihda salasana.

Change another user's password on Odoo

Anna uusi salasana ja vahvista napsauttamalla Vaihda salasana.

Muista

Tämä toiminto muuttaa vain käyttäjien salasanoja paikallisesti eikä vaikuta heidän odoo.com-tiliinsä. Jos haluat vaihtaa odoo.com-salasanan, voit lähettää salasanan palautusohjeet.

Napsauta Vaihda salasana vielä kerran. Tämän jälkeen sinut ohjataan Odoo-kirjautumissivulle, jossa pääset uudelleen tietokantaasi uudella salasanallasi.

Moniyritys

Multi Companies -kentässä voit määrittää, mihin useista omistamistasi yritysten tietokannoista käyttäjällä on pääsy.

Muista

Huomaa, että jos sitä ei käsitellä oikein, se voi olla monien epäjohdonmukaisten useiden yritysten toiminnan lähde. Siksi tarvitaan hyvää Odoon tuntemusta. Katso tekniset selitykset tästä dokumentaatiosta.

View of a user’s form emphasizing the multi companies field in Odoo

Katso myös

  • yritykset