Sähköpostien lähettäminen Odoon kanssa

Sähköpostiverkkotunnuksesi käyttäminen Odoossa

Odoon asiakirjoissa (CRM-mahdollisuus, myyntitilaus, lasku…) on keskusteluketju, nimeltään chatter.

Kun lähetät viestin chatissa, tämä viesti lähetetään sähköpostitse asiakirjan seuraajille. Jos seuraaja vastaa viestiin, vastaus päivittää keskustelun ja Odoo välittää vastauksen seuraajille.

Käyttäjiesi sähköpostit kumppaneille (asiakkaat, toimittajat) lähetetään käyttäjiesi sähköpostiosoitteista. Samoin kumppaneiden sähköpostit käyttäjille lähetetään kumppaneiden sähköpostiosoitteista. Tämän avulla voit tunnistaa yhdellä silmäyksellä, kuka lähetti Odoon välittämän sähköpostin.

Jos tietokantaasi isännöidään pilvessämme (Odoo Online tai Odoo.sh), lähtevän sähköpostin palvelinta ei tarvitse lisätä sähköpostien lähettämiseen mukautetusta verkkotunnuksestasi. Voit nauttia tästä ominaisuudesta käyttämällä oletusarvoista Odoo-sähköpostipalvelinta.

Tärkeä

Odoo-palvelimella on päivittäinen sähköpostirajoitus väärinkäytösten estämiseksi. Oletusraja on 200 sähköpostin lähetys päivässä tietokannoista, joissa on Enterprise-tilaus. Tätä rajaa voidaan korottaa tietyin edellytyksin. Katso :doc:`FAQ<faq> ` tai ota yhteyttä tukeen saadaksesi lisätietoja.

On kuitenkin suositeltavaa, että määrität verkkotunnuksesi sen varmistamiseksi, että käyttäjiesi sähköpostit saapuvat kumppaneillesi sen sijaan, että niitä pidettäisiin roskapostina.

Samasta syystä suosittelemme, että annat käyttäjillesi aina hallinnoimastasi verkkotunnuksesta peräisin olevan sähköpostiosoitteen yleisen sähköpostiosoitteen (gmail.com, outlook.com jne.) sijaan.

Ole SPF-yhteensopiva

Sender Policy Framework (SPF) -protokollan avulla toimialueen nimen omistaja voi määrittää, mitkä palvelimet voivat lähettää sähköpostia kyseisestä toimialueesta. Kun palvelin vastaanottaa saapuvan sähköpostin, se tarkistaa, onko lähettävän palvelimen IP-osoite sallittujen IP-osoitteiden luettelossa lähettäjän SPF-tietueen mukaan.

Muista

SPF-vahvistus suoritetaan sähköpostin Return-Path-kentässä mainitulle verkkotunnukselle. Odoon lähettämän sähköpostin tapauksessa tämä toimialue vastaa tietokantajärjestelmän parametrien mail.catchall.domain-avaimen arvoa.

Katso saapuvien sähköpostien dokumentaatio.

Toimialueen SPF-käytäntö asetetaan TXT-tietueen avulla. TXT-tietueen luominen tai muokkaaminen riippuu verkkotunnuksesi DNS-vyöhykkeen isännöimisestä. Jotta vahvistus toimisi oikein, kullakin verkkotunnuksella voi olla vain yksi SPF-tietue.

Jos verkkotunnuksessasi ei vielä ole SPF-tietuetta, luotavan tietueen sisältö on seuraava:

v=spf1 include:_spf.odoo.com ~all

Jos verkkotunnuksessasi on jo SPF-tietue, sinun on päivitettävä tämä tietue (älä luo uutta).

Example

Jos TXT-tietueesi on ”v=spf1 include:_spf.google.com ~all”, sinun on muokattava sitä lisätäksesi ”include:_spf.odoo.com”: v=spf1 include:_spf.odoo.com include: _spf.google.com ~kaikki

Voit tarkistaa, onko SPF-tietueesi kelvollinen ilmaisella työkalulla, kuten MXToolbox SPF.

Ota DKIM käyttöön

DomainKeys Identified Mail (DKIM) -palvelun avulla voit todentaa sähköpostisi digitaalisella allekirjoituksella.

Sähköpostia lähetettäessä Odoo-palvelin sisällyttää otsikoihin ainutlaatuisen DKIM-allekirjoituksen. Vastaanottajan palvelin purkaa tämän allekirjoituksen salauksen käyttämällä verkkotunnuksesi nimessä olevaa DKIM-tietuetta. Jos tietueen sisältämä allekirjoitus ja avain täsmäävät, tämä takaa, että viestisi on aito eikä sitä ole muutettu kuljetuksen aikana.

Ota DKIM käyttöön lisäämällä CNAME-tietue verkkotunnuksesi DNS-vyöhykkeeseen:

odoo._domainkey IN CNAME odoo._domainkey.odoo.com.

Vihje

Jos verkkotunnuksesi on ”omayritys.com”, sinun on luotava aliverkkotunnus ”odoo._domainkey.mycompany.com”, jonka ensisijainen nimi on ”odoo._domainkey.odoo.com.”.

CNAME-tietueen luominen tai muokkaaminen riippuu verkkotunnuksesi DNS-vyöhykettä ylläpitävästä palveluntarjoajasta. Yleisimmät palveluntarjoajat on listattu alla.

Voit tarkistaa, onko DKIM-tietueesi kelvollinen, ilmaisella työkalulla, kuten DKIM Core <https://dkimcore.org/tools/>`_. Jos valitsinta kysytään, kirjoita ”odoo”.

Tarkista DMARC-käytäntösi

Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC) on protokolla, joka yhdistää SPF:n ja DKIM:n. Verkkotunnuksen DMARC-tietueen sisältämät ohjeet kertovat kohdepalvelimelle, mitä tehdä saapuvalle sähköpostille, joka ei läpäise SPF- ja/tai DKIM-tarkistusta.

DMARC-käytäntöjä on kolme: - p=none - p=quarantine - p=hylkää

p=quarantine ja p=reject käskevät sähköpostin vastaanottavan palvelimen asettamaan sähköpostin karanteeniin tai jättämään sen huomiotta, jos SPF- ja/tai DKIM-tarkistus epäonnistuu.

Jos verkkotunnuksesi nimi käyttää DMARC:ia ja on määrittänyt jonkin näistä käytännöistä, sinun on siksi oltava SPF-yhteensopiva tai otettava DKIM käyttöön.

Vaara

Yahoo tai AOL ovat esimerkkejä sähköpostipalveluntarjoajista, joiden DMARC-käytäntö on p=reject. Suosittelemme vahvasti olemaan käyttämättä käyttäjillesi osoitteita @yahoo.com tai @aol.com. Nämä sähköpostit eivät koskaan saavuta vastaanottajaansa.

p=none käytetään verkkotunnuksen omistajalle, joka saa raportteja toimialuettaan käyttävistä entiteeteista. Sen ei pitäisi vaikuttaa toimitettavuuteen, jos DMARC-tarkistus epäonnistuu.

Voit tarkistaa verkkotunnuksen DMARC-tietueen työkalulla, kuten MXToolbox DMARC.

Jos joku kumppaneistasi, asiakas tai toimittaja, käyttää DMARCia ja on määritellyt jonkin näistä käytännöistä, Odoo-palvelin ei voi välittää tämän kumppanin sähköpostiviestejä käyttäjillesi.

Sinun täytyy käsitellä käyttäjien ilmoituksia Odoossa tai korvata kumppanin sähköpostiosoite oletussähköpostiosoitteella.

Yleisten tarjoajien SPF-, DKIM- ja DMARC-dokumentaatio

Testaaksesi kokoonpanosi täydellisesti, työkalu Mail-Tester antaa sinulle täydellisen yleiskatsauksen sisällöstäsi ja asetuksistasi yhdessä lähetetyssä sähköpostissa! Mail-Testeriä voidaan käyttää myös muille vähemmän tunnetuille palveluntarjoajille.

Käytä oletussähköpostiosoitetta

Jos haluat pakottaa sähköpostiosoitteen, josta sähköpostit lähetetään, sinun on luotava toinen näistä kahdesta avaimesta tietokannan järjestelmäparametreihin:

  • Jos mail.force.smtp.from on asetettu, kaikki lähtevät sähköpostit lähetetään annetusta osoitteesta. Tämä on vaatimus Outlookin käyttämiselle Odoon kanssa.

  • Jos mail.dynamic.smtp.from on asetettu, lähettäjän sähköpostiosoite korvataan annetulla osoitteella, jos verkkotunnus ei vastaa mail.catchall.domain-kentässä asetettua verkkotunnusta.

Pääset Järjestelmäparametreihin kehittäjätilassa<developer-mode> ` :menuselection:`Settings –> Technical –> Parameters –> System Parameters -valikossa.